فیلمنامه (سناریو) فیلم کوتاه چیست؟ چگونه فیلم کوتاه بنویسیم؟ ساحتار نوشتاری فیلم کوتاه چگونه است؟ نکات کلیدی در نوشتن فیلم کوتاه
یک فیلمنامه ی فیلم كوتاه می تواند شانس خوبی برای یک نویسنده باشد. اما برای اینکه شانس خوبی به حساب آید باید سعی کنید فیلمنامه ی خود را به بهترین شکل ممکن ارائه دهید.
فیلم های کوتاه از نظر ساختاری چیزی کمتر از داستان گویی سینماتیک ندارند. اگرچه احتمالآ دارمدی از أن نخواهید داشت و یا با پخش آن در تلویزیون با محدودیت هایی مواجه خواهید شداما فیلم های کوتاه گاهی اوقات در سینماها پخش می شوند یا جایزه هایی می برند در واقع مانند مقدمه ای برای استعداد شما هستند.
بهترین قسمت در مورد فیلم کوتاه این است که هر چیزی می تواند باشد. قبل از بودجه یا محدودیت های فیلم برداری بزرگترین محدودیتی که وجود دارد، ذهن خود ماست. سعی کنید ذهن خود را آزاد بگذارید تا براحتی از یک موضوع به موضوعی دیگر بپرد و یا با بیان های مختلف برای موضوع شما جستجو کند.
فیلم عبارت است از تعریف داستان به زبان تصویر که در واقع اقتصادی ترین روش برای بیان داستان است.در فیلم های کوتاه اقتصاد مهمترین مسئله است. قانون طلایی فیلمسازی را به یاد آورید: نشان دهید، نگویید. ایده و داستان را می تواند فقط با تصویر در ذهن بیننده پروراند بدون اینکه نیاز باشد مستقیمآ موضوع داستان را بگویید. پس در فیلم کوتاه شما فقط با تصویر بدون وابستگی به منطق و زمان می توانید داستان خود را بیان کنید.
بهترین فیلم های کوتاه اغلب لحظاتی هستند که بطور عادی اتفاق می افتند اما دارای داستانی درون خود هستند. مانند کشمکشی که باید حل شود و یا محدودیت زمانی که برای انجام کاری وجود دارد یا مسئله ای وجود دارد که شخصیتی باید انتخاب کند. در واقع فیلم کوتاه بهانه ای برای شکستن قوانین نیست بلکه فرصتی است تا در حد ممکن به مرزهای قوانین سینماتیک برای داستان گویی فشار بیاورید.
درباره نحوه ی نمایش فیلم خود فکر کنید. آیا داستان شما دارای پتانسیلی برای بیان جهانی می باشد؟ بینندگانتان چه چیزی خواهند فهمید و چه زمانی خواهند فهمید؟ چه چیزی حدس خواهند زد؟ چه سوالاتی خواهند داشت که نیازمند جواب است؟ و چه چیزی می توانید نشان دهید بدون اینکه لازم باشد آن را بگویید؟


نکات کلیدی در نوشتن فیلم کوتاه

هر چه کوتاهتر بهتر
شما با فیلمی مثلآ حدود ۳ دقیقه بیشتر مورد توجه قرار می گیرید تا با فیلمی حدود ۲۰ دقیقه. ساختار فیلم کوتاه شاید به شما محدوده ای حدود ۳۰ دقیقه را اجازه دهد اما محدود فیلم کوتاه هایی هستند که با چنین مدت زمانی مورد توجه قرار می گیرند. داستان ها را در هر مدت زمانی می توان بیان کرد. حتی می توان فیلمی ۳۰ ثانیه ای با ساختار کامل داستانی بیان کرد.

ساده بگیرید
سفر در زمان، سرقت جواهرات یا به راه افتادن سیلابهای خطرناک!!!
از اینگونه مسائل پیچیده دوری کنید. موضوع را ساده و کوتاه بگیرید. دادن اطلاعات بیش از حد در کمتر از ۱۰ دقیقه بینندگان شما را بیشتر اذیت می کند تا اینکه آنها را سرگرم کند. یک مدل بیان یا نقطه داستانی در نظر بگیرید و دقیق و واضح موضوع خود را بیان کنید تا تعقیبش آسان باشد.

نقطه شروع
بعد از اینکه موضوع خود را انتخاب کردید در این مورد که از کجا برای تعریف آن شروع کنید فکر کنید. نقطه شروع می تواند هر کدام از لحظات ماجرا باشد و مهم این است که بتوانید بیننده ی خود را با نحوه ی بیان خود کنجکاو نگاه دارید.

بالانس و تعادل
نصف وقت خود را صرف بیان شخصیت خود نکنید که بعد ماجرا بلافاصله اتفاق افتاده یا شخصیت را در تختش بخوابانید و به سراغ عناوین بروید. از آنجایی که زمان کوتاه است و همه چیز به سرعت اتفاق می افتد سعی کنید برای تمامی نقاط داستانی مدت زمان برابری داشته باشید.

از درام سنگین دوری کنید
ببخشید اما باید پذیرفت که برای اکثر ما غیر ممکن است که در مدت زمان کوتاهی با موضوع و شخصیت ها ارتباط برقرار کنیم و سپس درام سنگینی را بپذیریم. مثلآ اگر علی اشتباهآ به سارا شلیک کرده باشد درک و کنار آمدن با این موضوع دشوار است چرا که ما چند دقیقه بیشتر آنها را نمی شناسیم. شاید گریه و اندوه علی به بهترین نحو اجرا شده باشد اما اگر بینندگان به میزان کافی موقعیت و شخصیتها را نشناخته باشند بیشتر از یک سکوت غیر قابل تحمل چیزی عاید شما نمی شود. البته نویسندگانی وجود دارند که در این مورد استثنا هستند اما برای اکثر ماها و بخصوص مبتدی ها از احساسات سنگین دوری کنید.

برای دیدن سرگرم کننده باشد
منظور این نیست که صحنه های آتش بازی داشته باشید یا از هنرپیشه های خیلی زیبا استفاده کنید، این مسئله ای نیست که موقع نوشتن فیلمنامه بتوان به آن تضمین داد.
سعی کنید صحنه هایی یا لحظاتی را خلق کنید که حداقل خنده ای یا مختصراً ترسی ایجاد کنید. چیزی که مردم بخواهند بعدآ به دوستانشان نشان دهند. وقتی فیلمی کوتاه است بهتر است یک جمله ی اساسی و اصلی داشته باشد.

موضوع مهمتر از کلاس کار
فیلمنامه ای ننویسید که هول محل خاص و پیچیده ای است یا طوری باشد که مثلآ ویلای شیکی دارید که می خواهید حتمآ آنجا فیلم بگیرید که آنرا به نمایش بگذارید . ببینده به محل فیلمبرداری مثل برج یا ویلا یا مقابل فلان رستوران گران قیمت بودن اهمیتی نمی دهد مگر اینکه شما بخواهید او را مجبور کنید.

مراقب کلیشه ها باشید
زیرا بسیاری از آنها در فیلم های کوتاه وجود دارند. مانند: استخدام قاتل، دزدی مسلحانه از پستخانه،متحول شدن آنی شخصیت ها، کودکانی که نماد معصومیت هستند، فیلم های در مورد نوشتن یا فیلمسازی، تعریف جوک ها و یا غرق در خود شدن .هیچ وقت جزئیات رافدای کلیات نکنید چرا که همین جزئیات هستند که به کار شما بُعد می دهند.
چیزی بنویسید که آنرا می دانید و احساس می کنید . از بیانی استفاده کنیدکه تازه و منحصربفرد و غیر منتظره باشد. چنین فرصتی را خیلی در کار نویسندگی خود، بدست نخواهید آورد.

در مورد ساختن آن فکر کنید
همیشه با بودجه ای کم و محدود فکر کنید. هیچ وقت پول کافی برای ساختن فیلم کوتاه وجود ندارد. به یاد داشته باشید تکنولوژی دیجیتال بسیاری از سختی ها را برای فیلمسازان هموار کرده است. پس بهتراست در این مورد هم اطلاعات داشته باشید تا با بهترین استفاده از آن راحتترین و ارزان ترین راه را برای فیلمسازی انتخاب کنید.
کارگردانی فیلمنامه خود، بزرگترین تله برای نویسنده ها
بسیاری از فیلمسازان با استعداد، داستان های خود راخودشان می نویسند. اما مراقب کارگردانی کار خود باشید زیرا شما می خواهید کار خود را در طی پروژه کنترل کنید. اما اگر شما یک کارگردان بی تجربه باشیدهم فیلمنامه و هم کُلیت کار خود را خراب می کنید. 
به فستیوال بروید و با افراد آشنا شوید کسانیکه می توانید با آنها در این ضمینه همکاری کنید.

فکری برای ارائه ی فیلمنامه خود کنید
کار سختی نیست که نوشته ی خود برای خواندن آسان کنید. و همیشه ارزش این را دارد که کار خود را بازنویسی یا ویرایش کنید. هیچ عذری برای عدم ارائه کارتان به بهترین شکل ممکن وجود ندارد.
تا جایی که می توانید فیلم کوتاه ببینیدهیچ منبعی بهتر از دیدن فیلم کوتاه و هیچ چیزی بهتر از دانستن چیزی هایی که قبل از شما ساخته شده نیست. این کار می تواند به خلاقیت شما و باز کردن محدودیت های تفکری ذهن شما کمک کند.

نکاتی که باید مراقب آن باشید
· منطق ها یا دنیاهایی که با هم در تضاد هستند 
· ایده هایی که بیش از حد مفهومی هستند 
· کمبود بیان داستانی 
· کمبود پرداخت شخصیت ها 
· کمبود تمرکز و برش 
· حرکت و تکرار بی هدف 
· دیالوگ تشریحی 
· جوک های طولانی که جمله اساسی ناموفقی دارند

منابع:
نگارش فیلم کوتاه اثر:ویلیام اچ.فیلیپس- مطالعات شخصی