مطالب عنوان شده در جلسه فیلمنامه نویسی استاد محمد صحرایی به تاریخ 94/11/12 در کارگاه انجمن ادبی ردپا:point_down::point_down:



امشب میخواهیم  فیلمنامه بنویسیم
برای فیلم کوتاه ،مهم نیست که چیزی نمیدونم،مهم نیست که تفاوت داستان و فیلمنامه رو بلد نیستم و حتی اصلن مهم نیست که نمیدونم چه چیزهایی باید باشن در فیلمنامه و چه چیز هایی نباید باشن ( منظورم از چیر عناصر هست حالا روایی یا بصری)
مهم اینه که من امشب میخواهم یک فیلمنامه ی خوب بنویسم
یک - اولین چیزی که به ذهنتون میرسه حتمن بهترین نیست. روی هر موضوع کمی فکر و کمی مکث کنیم
دو - کلی کتاب راجب فیلمنامه نویس هست که سر فرصت همه رو میخونم اما الان هیچکدوم نخوندم .
مهم نیست که نتونم سه ساعت راجب شخصیت یا تعلیق یا کنش حرف بزنم و تحلیل کنم مهم اینه که بتونم یک شخصیت خوب یا کنش پایدار خلق کنم. البته جمله اخر از فدریکو فلینی هست
فعلن روی فیلم نامه های بدون دیالوگ و گفتگو تمرکز میکنیم.
پس اینو در نظر داشته باشید قرار نیست حرفی زده بشه،میدونم خیلی سخته اما اگه از پس سخته بر بیام انجام اسونه ...
"یک پسر بچه بخاطر اوردن تخمه سیاه به مدرسه و خوردن اون در مدرسه تنبیه میشه و میارنش دفتر مدرسه و چوب کف دستش میکشن. تخمه ها رو هم میریزن روی میز ناظم. زنگ تفریح میخوره معلم ها دونه دونه میان و هرکدوم کمی تخمه بر میدارن از روی میز و شروع به خوردن میکنن و صورت اشک الود بچه و صدای شکستن تخمه"
این فیلم جایزه ویژه جشنواره رشد رو برد.هیچ دیالوگی نداره،سه دقیقه ست
میخوام فکر کنید به سوژه ش و برداشت های خودتون رو بفرمایید در اینجا
به نظر شما شخصیت مهم تر است در این فیلمنامه یا موقعیت؟
موقعیت
شخصیت
اون عزیزانی که فرمودند شخصیت تحلیل خودشون و دلیل انتخاب خودشون رو بفرمایند لطفن
شخصیت ها اون موقعیت خاص رو میسازن.پس باید رو شخصیت تمرکز کنیم
یعنی اگه شخصیت ها رو خوب نشون بدیم..اون موقعیت را میتوانیم خوب بسازیم و قابل فهم...
شخصیت، چون بدون وجود شخصیت فیلمنامە بوجود نمیاد، و موقعیتی پیش نمیاد
استاد - البته درست فرمودید هر دو ی شما اما سوال اینجاست ما تحت تاثیر رفتار شخصیت فیلم ایا به چالش کشیده میشیم یا بخاطر موقعیتی که شخصیت در اون قرار میگیره؟
رفتار شخصیت
به خاطر شخصیتی که به عنوان مثال اون ناظم داره..یعنی اون ناظم با رفتار خشن خودش اون موقعیتو خلق میکنه..همچنین سایر معلمها
فیلم کوتاه یعنی چی؟یعنی شخصیت و موقعیت،فرصت و مجالی برای حاشیه نیست
یعنی میفرمایید هر دو به یک اندازه مهم هستند؟؟
    استاد-  بسته به انتخاب شما،شما در مقام نویسنده تصمیم میگیرید کدوم مهم تر باشه
فیلم کوتاه دقیقن مثل یک عکسه، فرض بفرمایید شما به عکسی نگاه میکنید که در اون بنده و جناب مهدوی کنار هم نشستیم در پارک و لبخند میزنیم به دوربین
ایا میشه گفت قبل از گرفتن عکس ما در حال فحاشی بودیم یا داشتیم فالوده میخوردیم؟
ایا میشه گفت بعد از گرفتن عکس ما با هم پارک ترک کردیم یا اینکه هر کدام به سمتی عکس هم حرکت کردیم
موضوع در مورد فیلم کوتاه هم همینه ، فیلم کوتاه برشی بسیار کوتاه از زندگی هست
این مهمترین و اولین قدم برای نوشتن فیلمنامه کوتاست.باید تا میتونید برشی که میزنید کم و کوتاه باشه
اخرین سالی که داور جشنواره رشد بودم. فیلم 100ثانیه ای جایزه برد که 99 ثانیه یک مورچه داشت راه میرفت و ثانیه اخر انگشت یک بچه اومد اونو له کرد.
اون عزیزانی که تصمیم جدی گرفتن برای فیلمنامه نویسی باید بدونن که کار بسیار بسیار سخت و دشواریه
اما شدنیه،کمی تحمل،کمی تفکرو تا اونجا که امکان داره تمرین و تمرین
فعلن روی فیلم نامه های زیر دو دقیقه ی بدون دیالوگ کار میکنیم
از سخت سختش شروع میکنیم
کسی هست با همین مورچه طرحی داشته باشه؟
مورچه بعد از تلاش وپشتکار که بارها غذایش از دهانش می افتد در نهایت موفق می شود دانه خودش را به لانه اش که بالای دیواری هست برساند
مورچه ای که چن برابر وزن خودش دانه را برمی دارد وبرای رفتن به لانه که از صخره ای باید عبور کند چن بار به زمین می افتد اما دست از تلاش ش بر نمیدارد
سعی کنید به مورچه نگاهی متفاوت داشته باشید .
عزیزان دقت کنند اگر قرار هست فیلمنامه بر پایه شخصیت باشه حتمن و باز هم تاکید میکنم حتمن برای شخصیت خود هدف انتخاب کنید و تک تک اعمال باید هدفمند باشند
البته فعلن چون بعدن تمام قوانین رو میتونید بهم بریزید.
و اگر فیلمنامه بر پایه موقعیت جلو میره حتمن و حتمن به بازخورد اون موقعیت دقت کنن ،یعنی بازخورد اون موقعیت در محیط و جامعه باید برای نویسنده مهمتر از خلق موقعیت باشه
مثل همون بچه ای که بخاطر تخمه کتک خورد .
برای تمرین میتونید بر پایه درس امشب کار دو دقیقه ای بدون دیالوگ بنویسید.

آدرس تلگرامی ما: @radepak